From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.atk.linux
Subject: Re: SCO voivoivoi
Date: 16 May 2003 14:18:27 +0300

Toni Nikkanen <toni AT tuug PISTE fi> writes:
> Mielenkiintoista tässä on se, että SCO eli Caldera on myös itse myynyt
> Linux-distribuutiota GPL:n alaisena. Tästähän seuraa että he ovat itse
> asiassa julkaisseet näitä väitettyjä System V:n osia GPL:n alla
> joka antaa muillekin luvan käyttää näytä kyseisiä osia sen jälkeen..

No ei sinällään, jos voidaan osoittaa, että SCO ei ole tiennyt että
heidän IP:tään on jaettu tuotteen mukana. Firma on tällöin toki
teknisesti vuotanut tietoja itse, mutta IBM:n tekemän
sopimusrikkomuksen vuoksi. Tapahtunut olisi tavallaan rinnastettavissa
petokseen -- jos sinut saadaan petoksen avulla myymään omaisuuttasi
epäedullisin ehdoin, voidaan kauppa perua tai voit vaatia
korvauksia. Myös joissain puhtaissa vahinkotapauksissa, kuten että
joku siirtää väärälle tilille rahaa, saa omaisuutensa takaisin.

Kyseessä ei myöskään ole SCO:n oma virhe josta he olisivat vastuussa.
SCO:n ei nimittäin voida olettaa voivan tarkistaa aivan kaikkea mitä
julkaisevat, varsinkaan kun materiaali ei ole itse tuotettua vaan
kolmannelta osapuolelta lisensoitua. Linuxin täydellistä
koodikatselmointia ja ristiintarkistusta kaiken oman koodin kanssa ei
voi pitää rutiinitoimenpiteenä; se on jopa täydellinen mahdottomuus,
eikä mikään järkevä oikeus vaadi keneltäkään mahdottomuuksia.

Varsinaisena ongelmana SCO:lle on tapahtumien järjestys ja ajoitus:

   1) IBM rikkoi NDA:ta ja vuosi SCO:n IP:tä Linuxiin
   2) SCO alkoi myydä Linuxia, jossa IP:t ovat
   3) SCO huomasi, että heidän IP:tään on Linuxissa
            ...kuluu monta kuukautta...
   4) SCO nosti syytteen IBM:ää vastaan sopimusrikkomuksesta
            ...kuluu monta kuukautta...
   5) SCO veti Linuxinsa markkinoilta
   6) SCO uhkaa Linux-käyttäjiä oikeudellisella vastuulla

Ongelma on kohdan 5 ajoituksessa -- se, että SCO ei vetänyt Linuxiaan
markkinoilta heti kun tiesi sen mukana jaettavan heidän kallisarvoista
IP:tään (their Prescious), tarkoittaa, että yllä antamani argumenttini
siitä että he jakoivat IP:tään tietämättään, ei enää päde. Eli, he
jakoivat IP:tään Linuxin mukana tietoisesti.

Tämä minusta pelastaa ainakin Linux-käyttäjät kaikelta
vastuulta. IBM:llä on suurempi ongelma, koska heidän syyllisyytensä
NDA:n rikkomiseen voi olla kiistaton. Kuitenkin SCO:n ajoitus Linuxin
vetämisestä markkinoilta luultavasti pelastaa IBM:n vahinkojen
korvallisuusvelvollisuudesta -- SCO itse tietoisesti levittäessään
IP:tä aiheutti mahdollisen vahingon heidän UNIX-bisnekselleen. Tosin
SCO:n Linux-bisneksen kariutumisesta IBM voisi edelleen jäädä
vastuuseen.

Tämä päätelmä tosin pätee vain, jos IP:n kattama koodi on julkaistu
GPL:n tai muun vapaan lisenssin alla, esim. kernelissä. Jos se on
esim. jossain distrossa jaettavaa suljettua proprietary-koodia, asia
voi olla eri. Tosin ainakaan Red Hatissä ei sellaista käsittääkseni
ole. Voi myös olla, että kaikkea ongelmallista koodia ei ole jaettu
juuri SCO:n Linuxissa.

En Ole Lakimies, En Tiedä Mistään Mitään, jnpp.

Edellinen säie: RH9 ja Noatun?
Seuraava säie: loook
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]