From: magi AT POISTA_TAMA_KENTTA PISTE iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.atk.linux
Subject: Re: Läppäriä tekisi mieli, mutta se
Date: 17 Feb 2003 12:39:58 +0200

Antti Haikio <ahaikio AT _ya_hoo PISTE com> writes:
> Databestillä on muutama malli ilman käyttistä:
> http://www.databest.fi/hinnasto.htm#kannettavat
>
> En tiedä laadusta mitään ja tuossa törmäsin moiseen kun ittelleni läppäriä
> etsiskelin.

Itse ostin DataBestistä viime kesänä Linux-koneen. Kokemukseni ovat
olleet lähinnä huonoja.

   - Heti koneen saatuani ilmeni, että kone sammahteli oudosti. Otin
         yhteyttä firmaan. Erehdyin mainitsemaan, että olen asentanut
         koneeseen Linuxin, jolloin firmasta sanottiin, että
         "Linux on rikkonut koneen."

         Myöhemmin huomasin, että vika johtui siitä, että kun kosketin
         konetta jostain tai erityisesti kun painoin näppäimistöä
         vasemmalta, teki näppäimistö oikosulun emolevyn kanssa ja kone
         sammui. Lähetin koneen takaisin ja vika korjattiin laittamalla
         niiden väliin eriste.

   - Ilmeni myös että kone sammahteli muutenkin oudosti. Tämä johtuu
         siitä, että koneessa on hyvin kuumana käyvä 1,3 GHz:n Celeron,
         jonka ilmanottoaukko on läppärin POHJASSA. Jos koneen laittaa
         pehmeälle alustalle kuten pehmeälle kirjoitusalustalle tai sängylle
         tai pitää sitä vaikkapa polven päällä, ilmanottoaukko tukkeutuu
         ja prosessorin lämpötilan noustua 70°C:seen prosessorin turva-
         automatiikka sammuttaa koneen.

         (Nytkin kirjoitan koneella maaten sängyssä kyljelläni, läppäri
         45°:n kulmassa jalkani ja sängyn päällä.)

   - En tiedä toimiiko APM oikeastaan mitenkään. Se kyllä käynnistyksessä
         näyttää käynnistyvän ok, mutta ei tunnu auttavan lämpö-ongelmiin
         eikä varsinkaan osaa suspendoida konetta mitenkään.
         Kone ilmeisesti vaatisi ACPI:a, mutta en ainakaan viime kesänä
         pitkään taistellessa saanut Linuxin ACPI:lla tehtyä mitään toimivaa
         tällä koneella. Ilmeisesti ACPI on vielä aivan liian experimental.

   - Koska konetta ei voi suspendoida ja se käy hyvin kuumana, sitä ei
         voi laittaa mihinkään läppärilaukkuun ilman että ottaa virrat pois.
         Taino, jos laukku on erittäin hyvin ilmastoitu.

   - Tuuletin kerää pahasti pölyä ja kone täytyy avata ja puhdistaa
         vähintään 3kk:n välein. Muutoin kone alkaa sammua lämpökuolemaan
         vaikka tuulettimen alla olisi kuinka tilaa.

   - Akku kesti uutena korkeintaan 1,5 tuntia, ilmeisesti koska APM/ACPI
         ei toiminut. Hieman yli 6kk:n kuluttua koneen ostamisesta akun
         toiminta huononi jyrkästi ja akun kesto on nyt 7kk koneen ostamisen
         jälkeen n. 5 minuuttia. Akun takuu oli 6kk. Aika tarkkaa!

   - Ainakin tässä mallissa on S3 Savage 4 näyttökortti, joka kyllä on
         tuettu Linuxissa, mutta 3D:tä ei ole, koska grafiikkaprosessorin
         valmistaja (S3) ei suostu antamaan speksejä mahdollisen ajurin
         kehittäjälle. Vanha tuttu juttu.

         Myös DGA-ajurissa tuntuu olevan vielä hieman ongelmia, joka ilmenee
         kun käytetään DGA-ikkunaa jollain muulla näyttöresoluutiolla kuin
         täydellä. Tällöin kaikki muu kuvaruudulla oleva näkyy oikealla
         resoluutiolla (LCD-näyttö skaalaa sen oikein), paitsi DGA-alue.
         Tämä ilmenee esim. XINE:ssä.

   - Näppäimistön layout on outo: <>-näppäin on heti välilyönnin
         vasemmalla puolella, mutta Linux ei havaitse sitä MITENKÄÄN.
         §-näppäin on suht tarpeeton (AltGr-näppäimen oikealla puolella),
         joten olen tehnyt X:ssä:

                     xmodmap -e "keycode 49 = less greater bar brokenbar"

         Muutenkin layout on aika outo, jopa läppärinäppikseksi.

   - Kosketuslevyn käyttö X:ssä on hyvin hankalaa, koska levy on hyvin
         epäherkkä. Ongelma ratkeaa laittamalla suuri kiihdytys X-asetuksissa,
         mutta johtuen X:n ärsyttävästä 2-portaisesta hiirikiihdytyksestä,
         tämä johtaa liian hypähtelevään hiireen.

         Kosketuslevyn reunoilla ei ole "ryömintä-aluetta", eli jos levy
         loppuu kesken, ei hiiren siirtoa saada tehtyä loppuun vaan pitää
         aloittaa alusta. No, tämä lienee ongelmana monissa
         kosketuslevyissä.

   - Äänikortti toimii, mutta musiikkia kuunnellessa ääni särisee
         ikävästi, vaikka käyttäisi kuulokkeita tai ulkoista kaiutinta. Sama
         pätee joihinkin peleihin, kuten Kohaniin ja SimCity 3k:hon.

   - Etureunan multimedianappeja en ole saanut toimimaan Linuxissa, en
         tosin paljoa ole tutkinutkaan.

   - Koneessa on 2xPCMCIA, mutta ainakin laittaessani Microdrive-aseman
         siihen PCMCIA-konvertterin avulla, ei Linux huomaa korttia heti
         vaan vasta toisella yrittämällä. Toisinaan kun kortin ottaa ulos,
         Linux jämähtää. En tiedä onko Linuxin ongelma: tätä ei tapahtunut
         ex-työläppärilläni.

   - Koneessa ei ole sarjaporttia, joten jouduin kännykkääni varten
         ostamaan USB-RS -konvertterin, 50 nykyrahayksikköä.

   - Viime kuusta alkaen LCD-näyttö on alkanut reistailla. Sen kokonais-
         kirkkaus on alentunut huomattavasti. Vasen alareuna "vilkkuu".
         Onneksi takuu on 24kk, mutta olettaisin että jos vaadin korjaamista,
         alkavat taas väittää että "Linux on rikkonut sen".

Vuodatukseni pituudesta voinette päätellä, että olen varsin
vittuntunut ostokseeni ja varsinkin kyseisen firman asenteeseen
Linux-käyttäjiä kohtaan. En missään tapauksessa voi suositella
DataBestin laitteiden ostamista, ainakaan ennen kuin muuttavat
asennettaan.

Muuten kone oli vuosi sitten hintansa ja perusspeksiensä suhteen
varsin hyvä: 1,3GHz Celeron, 386MB muistia, 30GB kovalevy, DVD+CDRW
Combo, 2xUSB, 2xPCMCIA, TV-out, 15" 1400x1050 näyttö, Ethernet 10/100,
Firewire, Winmodeemi (ei toimi Linuxissa). Hintaa 2000 rahaa.

From: magi AT POISTA_TAMA_KENTTA PISTE iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.atk.linux
Date: 17 Feb 2003 17:24:04 +0200

Mika Iisakkila <mika+nyys AT pingrid PISTE fi> writes:

> Niinhän se on, jo tehtaalla. Jos yrität kauppiaan saada hommaamaan sen
> siitä pois, hinta _nousee_ ylimääräisen työn vuoksi (jos edes saavat
> näin tehdä), ja lisenssipalautustappelun saat luultavasti käydä ihan
> itse.

Näin on. Etsin vuosi sitten Billitöntä läppäriä ja lähetin
tarjouspyyntöjä usealle eri valmistajille.

Alla esimerkki kirjeenvaihdosta:

Ensin Compaq:

-----
Hei,

Onko mahdollista ostaa Compaqin kannettava tietokone ilman
käyttöjärjestelmää?

Jos on, niin miten se vaikuttaa hintaan?
-----
Hei Marko,

Kaikissa Compaqin kannettavissa on valmiina asennettuna
käyttöjärjestelmä.
Autan mielelläni mahdollisissa lisäkysymyksissä.
-----
Täsmennän, että en halua ostaa koneen mukana käyttöjärjestelmää, oli se
valmiina asennettuna tai ei.
-----
Compaqilla ei ole myynnissä kannettavia joissa ei olisi valmiina
asennettuna käyttöjärjestelmää. Kaikissa malleissa on siis joko Windows
ME, NT tai 2000-käyttöjärjestelmä.
-----
Kiitos tiedosta, en siten osta Compaqin kannettavaa.
-----
(kirjeenvaihdon loppu Compaqin kanssa)

Sitten Dell:
-----
Hei,

Onko mahdollista ostaa Dellin kannettava tietokone ilman käyttöjärjestelmää?

Jos on, niin miten se vaikuttaa hintaan?
-----
Hei !

Emme toimita Inspiron kannettavia ilman käyttöjärjestelmää tai ohjelmistoja.
Latitude kannettavat voitte tilata ilman ohjelmistoja ja tarvittaessa myös
ilman käyttöjärjestelmää.
Tällöin joudumme kuitenkin poistamaan jo esiasennetun käyttöjärjestelmän
koneesta ja tästä veloitetaan työkustannus 190,- FIM + ALV 22%
-----
Hei,

Myös jokin Latitude saattaisi tulla kyseeseen. Paljonko kannettavan hinta
alenee, jos ostan sen ilman käyttöjärjestelmää ja muita ohjelmistoja, jotka
normaalisti lasketaan hintaan mukaan?
-----
Hei !

Latitude kannettavista ja hinnoittelusta löydätte lisätietoja seuraavan
linkin taka

http://www.euro.dell.com/countries/fi/fin/bsd/products/series_latit_notebook
s.htm

Perushinnoittelu on ilman ohjelmistoja ja koska käyttöjärjestelmä on
OEM-versio, se ei itsessään vaikuta hintaan.

Ystävällisin terveisin
-----
Hei,

Kiitos vastauksesta. Käsittääkseni myös Dell OEM:änä maksaa tuotteisiinsa
asennettavista käyttöjärjestelmistä, joten lienee selvää, että se vaikuttaa
hintaan.

Ymmärrettävästi en maksa tuotteesta jota en käytä, joten Dell-kannettavat
eivät siten tule kyseeseen kohdallani.

Mikäli tarjouksenne muuttuu, voitte ottaa yhteyttä.

Parhain terveisin,

      Marko Grönroos
----
(Kirjeenvaihdoon loppu Dellin kanssa)

Ja lopuksi vielä HP, jonka kanssa en jaksanut jankata:
-----
   Subject: An inquiry about HP notebook bundled software

I hope this is the appropriate address for questions about product, I didn't
find any other address from the HP web pages.

I'd like to ask if it is possible to buy a HP notebook (such as one from the
Omnibook series) without a bundled operating system?

If it is possible, I would like to know how it affects the product price.

I do not to pay anything for a preinstalled operating system which I would not
use, and actually would remove immediately. If the other software bundled with
the product depends on the Windows operating system, I would not have need for
that either.

This is critical for my decision to purchase a HP notebook. If it is not
possible to buy one without a bundled operating system, I will not buy one.

I am located in Finland.

Yours, Marko Grönroos

-----
Hei,

Valitettavasti joudun toteamaan että hp myy kaikki tietokoneensa
käyttöjärjestelmällä varustettuna eikä tästä ole poikkeuksia kantautunut
korviini.

Ystävällisin terveisin
-----
(Kirjeenvaihdoon loppu HP:n kanssa)

Että sellaista.

From: magi AT POISTA_TAMA_KENTTA PISTE iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.atk.linux
Date: 18 Feb 2003 18:03:18 +0200

Tuukka Toivonen <tuukkat AT killspam PISTE ee PISTE oulu PISTE finland PISTE invalid> writes:
> Mainiota! Delliä siis _saa_ ilman wintoosaa.
> Luonnollisesti tuo 190 FIM heikentää Dellin kilpailukykyä muihin kannettaviin
> nähden, mutta muuten se voisi olla laadultaan paras.

Ymmärsithän asian kirjeenvaihdosta varmasti oikein? Eli Delliltä saa
ostaa kannettavia, josta Windows on poistettu. Joudut kuitenkin
maksamaan siitä Windowsista joka koneesta poistettiin, sekä lisäksi
sen poistosta tuon 190 FIM.

Tuo tuollaisen 190 FIM hintaisen poiston tarjoaminenhan on siksi
täysin mieletöntä. Aivan kuin et itse kykenisi formatoimaan kovalevyä
(tms). Kuulostaa lähinnä vittuilulta.

> Databestin kerrottu suhtautuminen Linuxiin/asiakkaisiin epäilyttää,
> vaan ei kai sekään mahdoton este ole, onhan kuluttajansuojalaki.

HOHOHOHOHO! Kuluttajasuojalla ei Suomen maassa ole mitään merkitystä,
ainakaan jos et halua ryhtyä vuosia kestävään
oikeustaisteluun. ATK-kaupassa asiakasta kusetetaan aina kun voidaan,
koska tiedetään että 95% asiakkaista ei moiseen oikeusrumbaan lähde,
varsinkaan jos asiassa on mitään tulkinnanvaraa. Ja tulkintahan aina
tehdään myyjän etujen mukaan.

Viime vuonnakin ostin rikollisfirma Indesolista printterin, jonka
paketissa luki "kaksipuolinen tulostus". Printteriä kotona
kokeillessani ja käyttöohjekirjoja lukiessa selvisi, että
"kaksipuolinen tulostaa" tarkoittaa että voit tulostettuasi paperin
toiselle puolelle kääntää pinkan ja tulostaa toisellekin
puolelle. Printterin "superlaatuinen fototulostus" oli totaalinen
katastrofi - resoluutio oli paskaa ja värit lainehtivat paperilla
tehden kirjoittimesta täysin käyttökelvottoman
fototulostukseen. Soitin kauppaan ja sanoivat kaksipuolisuudesta vain,
että kaksipuolisuus selvästikin tarkoittaa sitä mitä sillä
ohjekirjassa tarkoitetaan ja minun olisi pitänyt kaupassa kysyä
asiaa. Jos halusin vaihtaa tulostimen , minun olisi pitänyt ottaa
yhteyttä laitevalmistajaan.

Kerran aiemmin ostin samasta rikollisfirma Indesolista monitorin ja
myyjä sanoi että voin kokeilla sitä ja jos ei miellytä, vaihtaa sen
toiseen. Kokeilin, mutta viedessäni kauppaan vaihdettavaksi toinen
myyjä kieltäytyi vaihtamasta sitä, sanoen että laitteen voi vaihtaa
vain jos sitä ei ole avattu -- kokeillessani siitä oli tullut
"käytetty laite", jollaista he "eivät pysty myymään".

Lienee selvää, että viimeistään nyt ko. paikka on
pysyväisboikotissa. Muidenkin kokemukset ko. kaupasta ovat vastaavia
-- mitään ei oteta takaisin ja asiakas on aina väärässä. Oikeuteen saa
haastaa, muuten asiakkaan urputuksia ei huomioida.

Vastaavaan kusetukseen olen törmännyt muissakin
liikkeissä. Tyypillistä on, että ostettavan laitteen speksit tai hinta
muuttuu siinä välissä kun soittaa firmaan ja saapuu sinne paikalle --
onhan ilmeistä, että jos olet matkustanut autolla 180 km hakemaan
tietokonetta, selvästikin haluat kovasti ostaa sen. Siinä ei parin
satasen lisähinnan vaatiminen tai puhelimessa sovitun levyaseman
muuttaminen erillisesti ostettavaksi "lisävarusteeksi" ole
kohtuutonta... Eihän.

From: magi AT POISTA_TAMA_KENTTA PISTE iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.atk.linux
Date: 18 Feb 2003 18:18:54 +0200

Pekka Takala <pekka PISTE takala AT pp PISTE inet PISTE fi> writes:
> Ainakin Pomi toimittaa sellaisia läppäreitä joissa ainut windowsiin
> viittaava on tarra koneen päällä.

Aika kuraa minusta.

      - DVD-asema, ei DVD-CDRW-comboa, joka on välttämättömyys

      - 1024x768 LCD on vähän pieniresoluutioinen

      - Vain yksi PCMCIA-portti. Tuplakorkuiset kortit vaativat
            kaksi porttia.

      - Integroidulle SiS650 näyttökortille ei ole XFree86:ssä tukea.
            XFree86 4.2.1:

                  "Support (accelerated) for the SiS 530, 620, 6326 is provided by
                  the "sis" driver. The 630, 300, and 540 are also supported, but
                  this code is new and there are some problems with it in this
                  version."

      - BIOSsin APM/ACPI-yhteensopivuudesta Linuxin kanssa ei ole mitään
            tietoa.

      - Prosessori on "Intel Pentium 4", eli ilmeisesti
            pöytäkoneprosessori, ei mobiiliprosessori. Käy kuumana, vie
            homosti sähköä.

      + Takuu 37 kk. Tosin luultavasti ovat samanlaisia kusipäitä kuin
            monissa muissakin ATK-firmoissa nykyään, eli Linux invalidoi
            takuun.

Varsin ikävää, ettei POMI:lla ole weppisivuillaan mitään hintoja edes
esimerkkikokoonpanoista, eikä tietoja optioista. Selvästikään eivät
halua myydä koneitaan.

> Ja senhän siitä saa nätisti vaikka vessanpytyn kylkeen.

Kylkeen? No, ehkä sekin käy; yleensä ne tarrat laitetaan sinne
sisäpuolelle pyttyyn tai kanteen.

From: magi AT POISTA_TAMA_KENTTA PISTE iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.atk.linux
Date: 19 Feb 2003 23:53:58 +0200

> No jos kone tulee ilman Window$ia, niin eihän siitä silloin ole
> maksettu! Tai ainakaan kuluttaja/asiakas ei ole maksanut.

Rautalankaa. Tässä tapauksessa kuluttaja joutuu siis maksamaan
Windowsista joka tapauksessa, koska Dellin kannettavien hintaan aina
sisältyy Windows. Kuluttaja saa tietysti itse poistaa Windowsin
koneestaan, mutta Dell "ystävällisesti" myy poistamispalvelua hintaan
190mk. Se ei kuitenkaan vaikuta koneen hintaan, eli raha menee
Microsoftille aivan kuten jos olisit antanut sen Windowsin olla siinä.

Ainoa joka tuossa siis häviää, on ostaja.

Edellinen säie: Qt-ohjelman kääntäminen
Seuraava säie: Läppäriä tekisi mieli, mutta
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]