From: magi AT POISTA_TAMA_KENTTA PISTE iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.atk.linux
Subject: Re: Linux ja Turun atk-säästöt
Date: 09 Feb 2003 10:19:06 +0200

Asmo Koskinen <asmo PISTE koskinen AT asmokoskinen PISTE net> writes:
> Turun Sanomat 6.2.2003, Hannu Miettinen:
> ..."Tietohallintopäällikkö Heikki Kunnaksen mukaan mikään ei
> viittaa siihen, etteikö Linuxia voitaisi ottaa käyttöön. Kaupungin
> talousjohto on kuitenkin yhä epäileväinen ja pelkää
> ns. sähläyskustannuksia. (--)

Njooh, sähläyskustannukset kannattaa tietty aina huomioida, mutta
niistä ei tietenkään säästy millään ratkaisuvaihtoehdolla. Linuxissa
ja Unixeissa sentään saa liimattua jutut kasaan skriptiliimalla
helpommin kuin suljetuissa käyttiksissä, joissa täytyy heti alkaa
vääntämään isompaa koodia (kalliilla työkaluilla) ja toivoa että eri
palikat tarjoavat sopivat APIt.

> "- Me elämme vielä liikaa insinöörien
> ehdoilla. On ikäänkuin kivaa, että hankitaan tietokoneita, hän
> kuvaa. Kunnas kaipaisi enemmänkin maallikkoja, jotka sanovat, mitä
> koneiden pitäisi pystyä tekemään. Asiantuntijoiden tehtävä on hoitaa
> se käytännössä."

Hömppää. Valitettavasti maallikot joko eivät tiedä mitä haluavat tai
eivät tiedä mitä kannattaa realistisesti haluta. Valtaosa
asiantuntijoista kyllä osaa ajatella asiat käyttäjien kannalta varsin
pitkälle. (Poikkeuksiakin toki löytyy, GNU-maailmastakin valtavasti.)

Lisäksi Linuxin suhteen on aina se ongelma, että maallikot ovat
asiantuntijoitakin kiinnostuneempia vain omista lyhytnäköisistä
eduistaan, eivätkä vähääkään välitä monopolien haitoista
softateknologian kehitykselle, avoimuudesta tai vapaudesta.

From: magi AT POISTA_TAMA_KENTTA PISTE iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.atk.linux
Date: 15 Feb 2003 20:22:53 +0200

"Ville Pöntinen" <ville PISTE pontinen AT raisio PISTE poista PISTE fi> writes:

> Ikävä kyllä käytäntö osoittaa asian olevan suunnilleen
> päinvastoin. Isoissa räätäliprojekteissa on nykyään pakko ottaa ja
> otetaan huomioon loppukäyttäjien kokemukset ja heitä konsultoidaan
> pitkin kehitysprosessia.

Jeps, mutta silloinkaan loppukäyttäjät eivät tee mitään
softaspesifiointeja, vaan katsotaan vain mitkä kohdat tuottavat heille
ongelmia ja yritetään havaintojen avulla miettiä asiaa
uusiksi. Minkäänlaista oma-aloitteisuutta tai innovatiivisyyttä ei
käyttäjiltä voi yleensä odottaa, heidän käsityksensä softien
toimintalogiikasta ja mahdollisuuksien rajoista on yleensä liian
suppea tai epärealistinen sellaiseen.

Sanoisin näin noin niinkuin yleisesti. Poikkeuksia tietysti löytyy,
varsinkin jos "loppukäyttäjät" ovat itse softa-alan ihmisiä tai muita
teknisesti osaavia.

> Ylimielinen asennoituminen (pois se minusta ja Markosta) ei auta
> linuxin tai muidenkaan hyvien
> ohjelmien/ohjelmistojen/käyttötottumusten omaksumisessa.

Linuxissa on minusta suurimpana ongelmana nämä pahimmat koodinörtit,
jotka odottavat muidenkin ihmisten innostuvan heidän totaalisen
kryptisistä, mutta ah-niin "näppäristä" eli teknisesti
ilmaisuvoimaisista käyttöliittymistään. Joku Debian on surullinen
esimerkki tästä. (Sanoinkohan tämänkin jo viime mailissani.)

Perusongelma lienee, että useimmat GNU-koodarit tekevät juuri
sellaisia ohjelmia kuin itse tarvitsevat, eivätkä juurikaan ota
huomioon muita käyttäjäryhmiä. Tämä on tietty yksi epäkaupallisuuden
huonoista puolista.

> GNU-maailma on jäänyt vähän vieraaksi, mutta eikös MS edusta
> ajattelumaailmaa, jossa sekä asiantuntijat (kai sielläkin osataan
> koodata?), että maallikot ovat jääneet kuviteltujen/rakennettujen
> tarpeiden armoille? Ja eikös tässä tapauksessa pahis ole
> "asiantuntija-Gates"?

No, jos Mikkisoftista mitään hyvää osaan sanoa, on se käyttöliittymien
teko. Ovat onnistuneet pöllimään Mäcistä ja Unixeista ne parhaimmat
piirteet ja kuluttamalla miljoonia useability-tutkimuksiin,
onnistuneet tekemään minusta suht selkeitä kokonaisuuksia.

Minusta GNU-ihmisten tulisi vapaasti soveltaa Mikkisoftiinkin sitä
GNU-ideologian perusajatusta, että toisten ihmisten tuotoksia pitäisi
voida käyttää vapaasti; tässä tapauksessa siis
käyttöliittymästandardeja. KDE onkin toiminut erinomaisesti tämän
asian hengessä.

> Tulipa liberaali määritelmä asiantuntijalle... ellei pääpaino kuitenkin ole
> tavulla _kin_. Maallikoita sen enempää kuin aiempia tai nykyisiä
> "asiantuntijoitakaan" lienee kuitenkaan turha syyttää Microsoftin nykyisestä
> ja valitettavasta monopoliasemasta.

Vaikeahan sitä on suoranaisesti syyttää; hehän ovat vain toimineet
omalta kannaltaan helpoimmalla ja parhaimmalla tavalla. Joskus
kapeakatseinen järkevästi toiminen johtaa laajempiin ongelmiin ja
epäoikeudenmukaisuuteen. Vähän samalla lailla kuin kalastaminen on
hyvä ja oikeutettu tapa hankkia ruokaa, mutta homma kusee jos kaikki
käyttävät tätä oikeuttaan rajatta.

Yleisen tietoisuuden lisääminen ongelmasta ja sitä kautta yleinen
vastuun ymmärtäminen voi auttaa ongelman ratkaisemisessa. Toisinaan
voidaan ihmisten lyhytnäköiseen omien tarpeiden noudattamisen
ehkäisemiseen tarvita lainsäädäntöä tai muuta valtiollista asiaan
puuttumista, aivan kuten kalastuksessa. Kuitenkin jokainen voi itsekin
kantaa kollektiivista vastuutaan toimimalla vastuullisesti.

Oho, minä paasaan. Yh. Nyt loppu.

Edellinen säie: SUURIEN kuvien katselu? (TIFF)
Seuraava säie: Linux kannettavaan
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]