From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.atk.linux
Subject: Re: Kannettava ilman Windowsia?
Date: 07 May 2002 00:34:10 -0400

Anton Vaaranmaa <anton PISTE vaaranmaa AT noortrade PISTE fi> writes:
> Jaaha ja nyt on tullut ajankohtaiseksi hankkia kannettavat putiikin
> reppureille. Mitään viruksia en halua heiltä viikottain tuomisiksi enkä
> aio lyödä windowsin verran lisää fyrkkaa windows virustorjuntaan ja
> softapalomuuriin. Siksi käännynkin nyt linux-ryhmän puoleen, että eikö
> tosiaan Suomesta löydy paikkaa josta saa kannettavia ilman windowsia tai
> jossa on linux esiasennettuna?

Tein taannoin kyselyn Dellille, Compaqille ja HP:lle. Kaikilta näiltä
tuli jyrkästi kieltävä vastaus. Dellilta kannettavan sai kyllä "ilman
Windowsia", mikä tarkoitti, että huollossa poistavat esiasennetun
Windowsin, mikä operaatio maksaa 190FIM + ALV 22%. Windows siis
edelleen tulee kytkyssä koneen mukana, mutta ei esiasennettuna...

Pomin kannettava vaikuttaa mielenkiintoiselta. Aion ensi tilassa
tiedustella paljonko sen hinta putoaa ilman XP:tä ja muita
turhuuksia. Listahintojen perusteella näiden arvo olisi ehkä n. 3000mk
yhteensä; en sitten tiedä mitä luokkaa OEM-hinnat ovat.

Kyseisessä koneessa on kuitenkin joitain itselleni ikäviä
laitteisto-ongelmia: siinä ei ole sarjaväylää, mikä tarkoittaa, ettei
Nubian 6310i:tä ilmeisesti voi käyttää sarjajohdolla, Palmin
kytkeminen ei onnistui, samoin kuin ei sarjaväyläisen
digitaalikameran. Harmillista, ellei näitä ongelmia saa ratkaistua.

Outoa koneessa on myös vain 1 PC-korttipaikka. Itseäni kovasti
kiinnostaa myös näytön zoom-toiminto, jonka olen Delleissä havainnut
varsin näppäräksi, mutta joka puuttuu varsin monesta muusta
kannettavasta.

-- Software Architect, Probatus Oy, marko.gronroos<at>probatus.com

Edellinen säie: IRC serverin pystyttäminen
Seuraava säie: SUURIEN kuvien katselu? (TIFF)
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]