Scientific publications
Master's thesis
Evolution
Metsola
Pseudoart
|
``Pääsiäinen''
Kun Kevät herää ihastuttavassa loistossaan, niin ihmiset kuin muukin
luonto saavat uutta voimaa. Me ojennamme itsemme tervehtiäksemme
auringonpaistetta kuten päivänkakkarat kääntävät keltaiset kasvonsa
kohti Aurinkoa. Juoksemme paljain jaloin yli uuden, vihreän ruohikon
ja pysähdymme katsomaan rastaita jotka noukkivat matoja tuoreesta
maasta. Kaikkialla ympärillämme on itseään uudistavan luonnon
tuoksuja, ääniä ja värejä.[Yarnall]
Suomi ja muukin maailma viettää
maaliskuun loppupuolella pääsiäistä. Se alkaa palmusunnuntailla ja
pikkutrullien ovelta-ovelle-kiertelyllä ja päättyy kahdeksan päivän
kuluttua, jolloin kristitty osa kansasta käy kirkossa ja loput
maalailevat pääsiäismunia.
Mutta mikä pääsiäinen oikein on ja milloin sen oikeastaan pitäisi
olla, kun se kunakin vuonna tuntuu olevan hieman eri päivänä?
Alkuperä |
Suomenkielen sana pääsiäinen on lähtöisin juutalaisesta
pascha-juhlasta. Samoin juhlan päivämäärä määräytyy meillä pääosin
juutalaisen perinteen mukaisesti.
Englanninkielen pääsiäisen vastikkeen, easter, etymologia kuvaa
käsitteen eurooppalaista alkuperää paremmin; keskienglannin
estre - vanhan englannin eastre - ja edelleen vanhan
saksan ostarun (mon.) tai skandinaavinen ostra. Eastre
eli Eostre eli Ostara on vanha anglosaksinen kevään ja aamunnousun
jumalatar. Hän siis antoi nimensä tälle kunniakseen vietetylle
juhlalle. Vanhassa englannissa se tarkoittaa myös itää, samoin
nykyenglannissa kytkentä on näkyvä. Huomaa ruotsinkielen sanat
ost eli öst eli suomeksi itä ja öster, suunta
josta Aurinko nousee.
Onhan tämä sinällään sopivaa, että kun kristittyjenkin pääsiäinen
kerran on valonjumalan jälleensyntymäjuhla, viittaa nimi ilmansuuntaan
josta aurinko nousee, siis ``jälleensyntyy'', joka aamu.
Ehkä meidän pitäisi syödä pääsiäisenä juustoa, ruotsiksi ost.
Nykykielessä Eostren kaltainen sana on mm. estrus, joka
tarkoittaa sitä naaraiden hedelmällisyyskierron aikaa, jolloin ne
hedelmöittyvät helpoiten ja siksi mieluiten ottavat uroksen
vastaan. Kevät onkin sopivin ajanhetki pariutumista suurimmalle osalle
eliömuotoja. Latinan oestrus viittaa tilapäiseen hulluuteen,
vihaan tai muuhun tunnepitoiseen pakkomielteiseen käytökseen, sekä
henkilöön joka moista käyttäytymistä aiheuttaa. Juuri tälläistä
Ishtarin (alla) on kuvattu aiheuttavan.
Nimi muistuttaa suuresti myös Isistä, muinaisen Egyptin
jumalarta.
Nimi/päivä/jumalatar | Kulttuuri/kieli |
Easter | englanti |
Eastre | anglosaks. |
Oster | ruotsi, saksa |
Astarte | muin. Foinikia |
Demeter | muin. Kreikka |
Ceres | muin. Rooma |
Nianna | muin. Akkad |
Ishtar | muin. Mesopotamia |
Isis | muin. Egypti |
| Päivämäärä |
Meidän viettämämme pääsiäispäivä on maaliskuun 20. päivän jälkeisen
täysikuun jälkeinen ensimmäinen sunnuntai. Täten se voi sijoittua
maaliskuun 22. päivästä huhtikuun 25. päivään.
Tämä laskentatapa valittiin paavi Gregorianuksen toimesta vuonna
1582, siirryttäessä kokonaisuudessaan uuteen kalenterisysteemiin.
Ortodoksikristityt käyttävät edelleen juliaanista kalenteria
pääsiäisensä määrittämiseksi. Tällöin se ajoittuu välillä samaan
päivään kuin meidän pääsiäisemme, mutta useimmiten viikko tai pari sen
jälkeen.
Jotkin kristityt lahkot käyttävät juutalaista kalenteria pääsiäisen
suhteen. Tämä tuntuu hieman epäloogiselta, sillä kristitty
pääsiäinenhän on merkitykseltään täysin juutalaisesta poikkeava.
Ostaran päivämäärästä eri lähteet antavat ajankohdaksi joko
kevätpäiväntasauksen tai hieman kristillistä laskentatapaa
muistuttavan menetelmän jossa maaliskuun 20. päivä on korvattu
kevättasauspäivällä. Kevättasauspäivä on maaliskuun 20, 21 tai
22. päivänä, riippuen siitä milloin viimeksi oli karkausvuosi. Se on
päivä, jolloin yö ja päivä ovat periaatteessa yhtä pitkät. Siis
vuodenkierron vastine päivänkierron aamulle. Huomaa myös
aamunsarastuksen merkitys kristillisessä pääsiäisperinteessä.
Eräiden lähteiden [Snodgrass] mukaan Eostren juhlaa vietettiin
kevättasauspäivänä. Samoin se oli muinaisten foinikialaisten
Astarten (lat., muin.kreik.), hedelmällisyyden ja seksuaalisen
rakkauden jumalattaren, juhlapäivä. Myös Mesopotamialaisen Ishtarin ja
hänen Assyrialaisen vastineensa Niannan juhlapäivää vietettiin
kevätpäiväntasauksen aikoihin.
| Egyptiläiset |
Egyptiläinen pääsiäistarina voitaisiin kertoa vaikka seuraavalla
tavalla:
Set tappoi Isis-jumalattaren miehen Osiriksen. Isis kuitenkin herätti
miehensä parittelua varten henkiin. Tästä syntyi Horus. Isis
muistuttaa Eostrea, Astartea ja Ishtaria nimensä perusteella. Horus
taas yhdistettiin Aurinkoon ja hänen symbolinsa oli kultainen
haukka. Tästä ei tarvitse kovinkaan paljoa tehdä päätelmiä ennen kuin
päästään maanjumalattaren munimaan kultamunaan josta syntyi kultainen
haukka, Aurinko. Vaikka viittaukset ja rinnastukset ovatkin hieman
hataria, on jonkinmoista yhtäläisyyttä havaittavissa.
| Kreikkalaiset |
Kreikkalaisten maan jumalatar oli Demeter. Manalan jumala Pluto
sieppasi hänen tyttärensä Persefone (Kore) synkkään
valtakuntaansa. Tämä ei ollut hyvä asia, sillä luonto (Demeter)
lakastui ylläpitäjänsä puuttuessa. Kun Demeter meni Manalaan etsimään
tytärtään, Pluto suostui palauttamaan Persefoneen maan pinnalle. Hän
oli kuitenkin ehtinyt syödä granaattiomenan, josta syystä hänen piti
viettää vuodesta Manalassa niin monta kuukautta kuin oli syönyt omenan
siemeniä, siis kuusi. Keväällä Demeter puhkeaa aina kukkaan
iloitessaan tyttärensä paluusta. [Snodgrass]
Afroditella, rakkauden ja kauneuden jumalattarella, oli nuori ja komea
rakastettu nimeltään Adonis. Afrodite adaptoi Adoniksen ja laittoi
hänet turvaan arkkuun, jonka antoi Persefoneelle
säilytettäväksi. Persefone kuitenkin avasi arkun Manalassa ja ihastui
itsekin oitis nuorukaiseen. Tämä tietysti johti riitaan Afroditen ja
Persefoneen välillä, jota Zeus sitten sovitteli määräämällä, että
Adoniksen tuli viettää neljä kuukautta kummankin jumalattaren
hoivissa. Loput neljä kuukautta hän sai käyttää haluamallaan tavallaan
ja vietti ne Afroditen luona. [Snodgrass]
| Juutalaiset |
Juutalaiset viettävät keväällä Paschan eli Pesachin juhlaa
muistopäivänä israelilaisten vapauttamiselle Egyptistä. Mooseksen
2. kirja kertoo mm.:
14 "Tästä päivästä tulkoon teille muistopäivä. Viettäkää sitä Herran
juhlana. Pitäkää tämä ikuisena säädöksenä sukupolvesta toiseen. 15
Syökää seitsemän päivän aikana happamatonta leipää, ja jo juhlaviikon
ensimmäisenä päivänä toimittakaa kaikki hapantaikina pois taloistanne,
sillä jokainen, joka syö hapanta leipää ensimmäisestä päivästä lukien
seitsemänteen päivään, poistettakoon Israelista. 16 Ensimmäisenä ja
seitsemäntenä päivänä pitäkää pyhä kokous. Mitään työtä ei näinä
päivinä saa tehdä; vain sen valmistaminen, mitä itse kukin tarvitsee
syödäkseen, olkoon sallittua. 17 Huolehtikaa aina tämän happamattoman
leivän juhlan viettämisestä, sillä juuri sinä päivänä minä vein teidän
kootut joukkonne pois Egyptistä. Siksi tätä päivää on vietettävä
juhlana, ja se olkoon ikuinen säädös sukupolvesta toiseen.
3. kirjassaan Mooses jatkaa:
4 "Nämä ovat Herralle omistetut pyhät juhlat, joita teidän tulee
kokoontua viettämään määräaikaan: 5 Ensimmäisen kuun neljäntenätoista
päivänä iltahämärissä on Herran pääsiäinen, 6 ja saman kuun
viidentenätoista päivänä on Herralle pyhitetty happamattoman leivän
juhla. Seitsemän päivän ajan saatte syödä vain happamatonta leipää. 7
Pitäkää tämän juhlan ensimmäisenä päivänä pyhä juhlakokous. Sinä
päivänä ette saa tehdä mitään työtä. 8 Näinä seitsemänä päivänä teidän
on joka päivä tuotava Herralle tuliuhri. Myös seitsemäntenä päivänä
pidettäköön pyhä juhlakokous; silloinkaan ette saa tehdä mitään
työtä."
Johtuen juutalaisten käyttämästä kuukalenterista heidän
``pääsiäisensä'' sijoittuu jossain määrin eri lailla kuin meidän
pääsiäisemme. Ensimmäisen, nissan-kuun, 15. päivä on esimerkiksi
vuonna 1997 huhtikuun 21. päivänä, siis noin kolme viikkoa meidän
pääsiäisemme jälkeen.
| Kristityt |
Kristittylen pääsiäistä edeltää 40:nen päivän pituinen lent
(keskienglannin lente, kevätaika, vanhan englannin
lencten, vanhan saksan lenzin, kevät), joka on
paastoamisen aikaa.
Kristinuskon mukaan Jeesus saapui Jerusalemiin palmusunnuntaina,
jolloin hänen eteensä levitettiin palmunlehviä. Kiirastorstaina hän
vietti viimeisen ehtoollisen opetuslastensa kanssa ja siirtyi sitten
Getsemanen puutarhaan rukoilemaan. Perjantaina hänet ristiinnaulittiin
jossa hän sitten kuoli, noustakseen kuolleista kolmen päivän kuluttua,
pääsiäispäivänä. Kunnioitettava teko, sillä nykypäivinä ennätys
kuolleena olemiselle ja elvytykselle jää alle vuorokauden.
Voitaisiin katsoa, että sunnuntai on sinällään sopiva päivä pääsiäisen
vietolla, että se on Auringolle omistettu viikonpäivä. Jo
joulukertomuksessani mainitsin Jeesuksen yhteväisyyden muiden
auringonjumalien kanssa.
| Munat ja pupu |
Johtuen Eostren kytkennästä hedelmällisyyteen, ihmiset uskoivat hänen
voivan tulla maan päälle, ottaen jäniksen muodon. Ostaran iltana hän
vierailisi palvojiensa luona ja munisi värillisiä munia. Aamulla
kasteen kosteuttamasta maasta löydettyjen munien uskottiin olevan
voimakkaita hedelmällisyyden ja kasvun taikaesineitä. Vastalahjaksi
jumalatterelleen palvojat antoivat vastaleikattua ruohoa, tuoreita
kukkia, makeisia ja luonnollisesti värjättyjä munia. Ystävät ja
perheenjäsenet vaihtoivat näitä Ostara-koreja myös keskenään
osoituksena ystävyydestä ja hyväntahtoisuudesta. [Yarnall]
Kun puhutaan pääsiäispupusta, on ehkä oikeellisempaa puhua jäniksestä
kuin kaniinista. Jänis oli pyhitetty Eostrelle ja se oli
hedelmällisyyden, uudistumisen ja kevään vertauskuva. Pääsiäismuna on
jänikseksi muuttuneen Eostren munima. Toisen tarinan mukaan jänis oli
alunperin lintu, jonka Eostre muutti nelijalkaiseksi. [Snodgrass]
Muna on ollut pitkän elämän ja jälleensyntymän vertauskuva jo pitkään
ennen kristillistä aikakautta. Muinaiset persialaiset samoin kuin
kreikkalaiset antoivat niitä toisilleen kevätjuhlassaan. Varhain
keisari Konstantinuksen aikoihin kristinuskoon kääntyneille pakanoille
muna oli oiva vertauskuva herransa Jeesuksen jälleensyntymälle. Paavi
Pual V:s toi pääsiäisenviettoon rukouksen, jossa munat siunattiin. Sen
jälkeen ne oli hyvä syödä Jumalan kunniaksi kiitoksena hänen poikansa
uudelleensyntymästä. Roomalaiskatolisissa maissa munat usein maalataan
helakanpunaisiksi, mikä on muunnelma vanhemmasta pakanallisesta
tavasta värjätä ne monivärisiksi. Se onkin sopiva väri, sillä onhan
punainen myös elämän väri. [Snodgrass]
[Pederson]
Mesopotamialaisen tarinan mukaan kevätpäiväntasauksena taivaasta
putosi Eufratiin suuri hopeinen muna, jonka sisältä kuoriutui kukas
muukaan kuin Ishtar.
| Pullat |
Pääsiäispullat ovat luultavimmin kotoisin Ruotsista [Yarnall].
| Liljat |
Liljojen merkitykselle ostarana on ainakin pari eri
selitystä. Ensinnäkin sen on katsottu muodoltaan muistuttavan naisen
sukuelimiä. Liljojen on katsottu olevan sekä Neitsyt Marian,
Isiksen,Ishtarin että Lilithin pyhiä kukkia. Paitsi että liljankukan
valkoinen väri viittaa puhtauteen, voi valkoisten kukkien katsoa
symbolisoivan myös tähtiä.
| Noidat |
No niin, nyt päästään asiaan. Mitä ihmettä noidilla ja varpomisella on
tekemistä kristillisen juhlan kanssa? Vastaus: ei mitään. Tämä
pääasiassa pohjoismaissa harjoitettava tapa on luultavasti alkujaan
Ruotsista; trulli on vanhaa skandinaavista tai germaanista perua oleva
sana joka tarkoittaa peikkoa ja nykyruotsissa myös noitaa.
| Suomalainen muinaisusko |
Suomalaisten vanhoissa uskomuksissa on useita luonnon jumalattaria ja
jumalanäitejä. Jo Kalevalan maailmansynnyssä kerrotaan kuinka Ilmatar
synnytti Väinämöisen. Tämä on periaatteessa hieman ontuvasti
yhdistettävissä Horuksen synnyttämiseen. Samaan tarinaan on yhdistetty
myös Auringon, Kuun, maan ja taivaan synty taivaallisen sotkan (suku
Aythya) munimina. Munien hautominen kuvataan hyvin kuumaksi
tapahtumaksi, mikä viittaisi jonkinlaiseen kytkentään
Kreikkalais-Egyptiläiseen Feeniksiin. Egyptiläiset samaistivat
Feeniksin haikaraan, bennu, jolla on hieman samantapainen
töyhtö kuin joillakin sotkilla, mutta muuten on lintuna melko
erilainen. Bennu yhdistetään voimakkaasti jälleensyntymään,
auringonnousuun ja Isiksen puoliso Osirikseen, jonka sydämestä sen
sanotaan syntyneen. Myös kokko kuvataan Kalevalassa tuliseksi
linnuksi.
Toinen hedelmällisyyden jumalattaria muistuttava hahmo on Louhi
(Pohjolan emäntä, Pohjan eukko, Louhiatar, Loweatar eli
Lowetar). Usein hänet mielletään pahaksi noita-akaksi, mutta
tarinoissa hän kykeni yhtä lailla hyvään kuin pahaankin. Muutenkaan
viittaukset häneen eivät ole mitenkään yhdenmukaisia. Pimeän pohjolan
valtiattarena ja toisinaan portoksi haukuttuna hän on helposti
yhdistettävissä Ishtar-Astarteen ja Lilithiin. Tarinoiden mukaan hän
yhtyi tuulen kanssa ja synnytti rujoja poikia, hieman kuten
Lilithikin. [Ganander]
Neitsyt Maria kuvataan suomalaisissa tarinoissa erinomaiseksi
sairauksien ja haavojen parantajaksi, saunottareksi, parturiksi,
apteekkariksi, voiteisiin tarvittavien öljyjen ja rasvojen
keittäjäksi. Kuvaus sopii oikein hyvin kunnon pakanalliseen
noita-akkaan.[Ganander]
Lemminkäisen äiti Kyllikki osoittaa myös omaavansa Isiksen kaltaisia
henkiinherätyskykyjä noutaessaan poikansa Tuonelasta. Isishän herätti
ensin henkiin aviopuolisonsa Osiriksen kerättyään tämän palaset
Niilistä. Myöhemmin Isis herätti henkiin myös poikansa
Horuksen. Samoin Lemminkäiset äiti haravoi poikansa osaset parsiakseen
ne jälleen kasaan. [Kalevala]
Myös Väinämöinen teki retken Tuonelaan ja havaitsi monien Välimeren ja
Lähi-Idän edeltäjiensä tavoin paluun vaikeaksi. Taikuutensa avulla hän
kuitekin pääsi pälkähästä. Myöhemmin hän herätti henkiin myös mahtavan
Antero Vipusen.[Kalevala]
Valitettavasti Suomalaiset lähteet ovat historiallisesti melko
tuoreita ja kristinuskon, lähi-idän ja indoeurooppalaisten uskontojen
sotkemia.
| Moderni juhla |
On mukavaa että ihmiset yhä näinä päivinäkin jaksavat viettää
juhlapäivän luonnon heräämisen kunniaksi. Kyse on
luonnonsuojelullisesta teemapäivästä, joka tähdentää luonnon
tasapainon, terveyden ja monimuotoisuuden tärkeyttä.
Olisi toki sopivampaa jos päivää vietettäisiin asianmukaisempana
ajankohtana, sillä tällöin suuret juhlat sijoittuisivat tasaisemmin
väliajoin. Nykyisellä menetelmällä välimatka vappuun voi olla vain
viikon verran. Ja luonnon rytmit eivät kuitenkaan noudata juutalaisten
kalenteria, vaikkakaan ne eivät niin kovin tarkkoja ole riippuen
kunkinkeväisestä säätilasta.
Mutta ajatushan se on tärkein. Hyvää ja kaunista kevättä!
| |
Lähteitä
[Foxglove] | Nilah Foxglove. Muin Light:
Spring Equinox, Ár nDraíocht
Féin
| [Yarnall] | Jill C. Yarnall. Rites of Spring, The Craft
| [Pederson] | Jill Pederson-Myer. Rabbits at Her feet, The Craft
| [Snodgrass] | Denise Snodgrass. Heathen Holidays
| [Watts] | Alan W. Watts. Easter: its Story and meaning,
| [Douglas] | George William Douglas. The American Book of Days,
| [Hole] | Christina Hole. Easter and its cutoms,
| [Ickis] | Marguerite Ickis. The Book of Religious Holidays and Celebrations,
| [Funk] | Funk & Wagnall's New Encyclopedia.
| [Kalevala] | Elias Lönnrot (toim.). Kalevala
| [Ganander] | Kristfrid Ganander, toim. Juha
Pentikäinen. Mythologia Fennica. Recallmed, ISBN
951-9221-72-7. | [] |
|
Last modified: Sun Apr 27 09:17:03 EET DST
|